ul. Postępu 4, 05-080 Mościska 606 306 701 blask-cynk@blask-cynk.pl

Cynkowanie galwaniczne w branży samochodowej

    Jesteś tutaj:
  • Home
  • Oferta Cynkowanie galwaniczne w branży samochodowej

Cynkowanie galwaniczne w branży samochodowej

Zanim opowiemy o roli cynkowania galwanicznego w branży samochodowej wyjaśnimy czym jest galwanizacja i jak przebiega. Galwanizacja to proces osadzania jednego metalu na innym, co można porównać do malowania. Różnica polega na trwałości zespolenia ze sobą powłok, które mimo cienkiej warstwy trwale do siebie przylegają i są odporne nie tylko na rozwarstwianie, ale również uszkodzenia mechaniczne w postaci zarysowań czy zadrapań.

Powłoki galwaniczne powstają w tzw. kąpielach galwanicznych, w których umieszcza się elektrody z przepływającym przez nie prądem. Dzięki właściwościom galwanizacji możemy uzyskać szereg powłok o zróżnicowanych właściwościach i parametrach użytkowych. Jedną z powłok galwanicznych jest popularny ocynk.

Cynkowanie galwaniczne w motoryzacji

Powłoki galwaniczne dla motoryzacji wykorzystuje się w różnych celach. Do najpopularniejszych zaliczamy:

  • ochronę przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych,
  • poprawę walorów estetycznych.

Jedną z najpowszechniej wykorzystywanych metod wytwarzania powłok galwanicznych w przemyśle samochodowym jest cynkowanie. Cynkowanie galwaniczne wykorzystuje się przede wszystkim w celach zabezpieczenia nadwozia przed korozją. Zabezpieczenia antykorozyjne samochodów zapewnia szczelna warstwa cynku, która skutecznie izoluje metal od środowiska, dzięki czemu jest on odporny na szkodliwe oddziaływanie czynników atmosferycznych powodujących korozję. Widać to szczególnie wyraźnie w przypadku samochodów, które po stłuczce zostały naprawione na tzw. starych częściach. W miejscach, w których powłoka ocynku uległa uszkodzeniu na lakierze zaczynają się pojawiać nieestetyczne rdzawe wykwity. Dlatego myśląc o długoletniej eksploatacji uszkodzonego samochodu warto zamiast szpachli skorzystać z nieco droższej naprawy uwzględniającej wymianę uszkodzonych części karoserii na nowe.

Ocynk dla ochrony przed korozją

Cynkowanie nadwozia w celu ochrony przed korozją zostało po raz pierwszy zastosowane w latach 80. XX wieku. Metoda okazała się tak skuteczna, iż z jej zalet producenci samochodów korzystają do chwili obecnej. Warstwa cynku o grubości od 5 do 10 mikrometrów jest nakładana w procesach natryskowych lub w kąpielach fosforowych. Ocynk stanowi doskonałą bazę dla farb antykorozyjnych oraz lakierów samochodowych. Dla kierowcy to z kolei gwarancja braku problemów z rdzą i przedwczesną degradacją komponentów metalowych.

Na uwagę zasługuje fakt, iż cynkowanie galwaniczne w motoryzacji nie ogranicza się wyłącznie do ochrony elementów karoserii. Przemysł auto motive wykorzystuje doskonałe właściwości ochronne powłok galwanicznych do zabezpieczania praktycznie wszystkich metalowych elementów wykorzystywanych w konstrukcji pojazdu – taśm, drutów stalowych i drobnych komponentów.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami!